Tips-tips dasar belajar seo




Adakah anda mempunyai laman web dan memerlukan banyak pengunjung dalam jangka masa panjang?

Kalau ya, anda mesti tahu asas SEO.

SEO adalah teknik yang harus anda kuasai (dan aplikasikan) sebagai laman web pemilik untuk mendapatkan peringkat yang baik di mesin pencari.

Tapi pemula biasanya takut dengan SEO.

Ini kerana anda akan menemui istilah-istilah baru dan teknik-teknik yang tidak diajar di zaman sekolah. Akibatnya beberapa orang menganggap SEO adalah barang aneh.






Tenang saja ...

... dalam panduan ini percuma anda akan belajar SEO untuk pemula. Dari zum.


Atikel disatrankan: 

Anda yang saat ini tidak pernah memahami sedikitpun tentang SEO, di akhir bab akan memahami bagaimana menerapkannya untuk laman web Anda. Sedangkan jika anda sudah mengerti sekilas, anda akan dapat mendalami SEO.

Semua ini dalam hitungan jam.

Silakan bermula dari bab 1 atau langsung menuju bab yang ingin anda pelajari. Kalau anda memerlukan maklumat lanjut mengenai SEO, lanjutkan membaca sebelum ke bab pertama.


1.Anchor text
Teks utama adalah istilah industri SEO untuk teks hiperpautan atau ia juga boleh dipanggil jangkar untuk pautan. Teks utama adalah masalah biasa untuk mencari pautan yang membawa kepada halaman lain, subjek ini sangat membantu untuk meningkatkan kedudukan blog kami. Adalah lebih baik untuk mengoptimumkan pautan teks secara dalaman selagi ia relevan dan tidak berlebihan dan langkah ini dianggap mengedarkan sebagai skema pautan. Amalan terbaik kami adalah untuk mengekalkan teks sauh secara semulajadi dalam setiap artikel.Baca: 4 Faktor yang diketahui ketika memulakan blog



2. Tajuk Tajuk
Tag tajuk atau tajuk halaman adalah tag dalam html yang dilambangkan oleh - TITLE -. Tag tajuk adalah tajuk halaman yang dapat dilihat pada tab di pelayar kami atau di tajuk hasil carian. Tag tajuk berguna untuk enjin carian dan pengguna internet untuk mengenal pasti halaman blog. Amalan terbaik untuk tag tajuk adalah untuk membuat tajuk yang unik dan relevan untuk setiap halaman.


3. Penerangan Meta
Satu huraian penerangan html meta tag adalah untuk menerangkan cuplikan artikel dari laman blog atau laman web. Tanda huraian kadang-kadang tidak memberi kesan ke atas kedudukan, tetapi mereka boleh membantu meningkatkan klik yang muncul dalam hasil carian. Adalah dicadangkan agar deskripsi meta relevan atau sepadan dengan tag tajuk amalan ini yang disebut strategi onpage SEO.


4.SERP
SERP bermaksud Halaman Hasil Engine Search. SERP adalah kedudukan laman web atau blog yang berada di hadapan hasil carian. Pada dasarnya ini adalah halaman hasil carian. SERP adalah istilah SEO yang dicipta kerana jumlah halaman yang kita ada di halaman carian.


5. Kata kunci atau kata kunci
Kata kunci adalah istilah lain yang digunakan untuk SEO. Frasa kata kunci atau kata kunci adalah kata atau set kata-kata yang memberikan contoh jenama, perkhidmatan, atau produk. Kata kunci sangat penting kerana ia akan membantu pengguna dan enjin carian lebih baik untuk mengenal pasti laman web. Gunakan katakunci yang relevan dalam tag tajuk, tajuk dan seluruh kandungan dapat membantu memberikan mesin pencari idea yang lebih baik dari halaman blog kami. Ia hanya perlu kita berhati-hati untuk tidak menggunakan kata kunci terlalu kerap kerana kata kunci yang gemuk akan dianggap spam oleh enjin merangkak.


6.Indexing
Pengindeksan adalah proses enjin carian untuk mengumpulkan dan menyimpan data di seluruh web. Enjin carian akan sentiasa melayari web untuk mengetahui web yang dikemas kini dan akan ditambahkan ke pangkalan data sebagai maklumat mereka. Apabila enjin carian melakukan dan mencari halaman baru maka mesin ini akan diindeks, ini bermakna bot robot akan menambah salinan ke pangkalan data, supaya ia dapat mengambilnya kembali semasa pencarian.


7.Links
Terdapat dua jenis pautan yang sering kita dengar ceramah oleh pakar SEO adalah pautan Dalaman dan pautan luar.Pautan dalaman adalah pautan yang berada di antara halaman dalam laman web anda. Sebagai contoh, semua pautan di bar navigasi laman web kami dipanggil pautan dalaman.Pautan luar adalah pautan yang datang atau pergi dari laman web kami, sama ada seseorang telah dipautkan ke laman web kami atau kami dengan mereka.
Kedua-dua struktur pautan ini sangat penting, walaupun pautan yang datang ke laman web kami akan dilihat sebagai isyarat kuasa. Amalan terbaik untuk pautan adalah untuk mempunyai struktur dalaman yang teratur dan mudah dihubungkan, supaya kedua-dua pengguna dan enjin carian dapat mencari halaman kami dengan mudah.


8.Rel = "pengarang"
Google Authorship Markup, juga dikenali sebagai rel = "penulis" adalah tag yang digunakan untuk menyambung penulis dengan profil Google+. Ini membantu meletakkan profil kami di laman web kami, dapat membantu meningkatkan klik melalui enjin carian, mempromosikan pemilikan web atau blog dapat meningkatkan tudung yang dihasilkan dan juga sebagai isyarat peringkat ke Google.


9. Relay Canonical
URL rel kanunan atau Canonical biasanya digunakan dalam kes-kes di mana terdapat kandungan pendua. Katakan kita menjual produk dalam beberapa warna dan anda mempunyai satu halaman untuk setiap warna. Enjin carian tidak akan pasti yang mana satu akan diindeks kerana semuanya adalah sama, jadi dengan menggunakan pautan kanonikal anda boleh menentukan halaman mana yang harus diutamakan dalam enjin pencarian. Walaupun bukan jaminan tetapi ini adalah amalan terbaik apabila anda mempunyai banyak halaman dengan kandungan yang sama atau serupa.


10.redirect
301 Apabila anda memadam halaman atau menukar URL, ia tidak akan dapat menukar semua url terindeks. Oleh itu, apabila pengguna cuba mencari URL yang tidak wujud, mereka menerima ralat 404, atau 'Halaman Tidak Ditemui'. Untuk mengelakkan pengguna mengelirukan dan menyampaikan pihak berkuasa peringkat halaman yang hilang, menggunakan 301 pengalihan akan mengarahkan pengguna dan enjin carian dari URL lama ke halaman aktif lain yang dapat kami tentukan.Syarat-syarat ini memberikan pemahaman umum tentang beberapa asas SEO.

 

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kata Kunci Seo Yang Tepat

Pemula Membangun SEO